パワーアップとは?

パワーアップ [4]

power+up〕 ( 名 ) スル
それまでよりいっそう強くなること。いっそう力をつけること。
「パワーアップ」に似た言葉


パワー・アップ

作者金堀常美

収載図書ジ・エキセントリック&オーディナリーテールズ
出版社新風舎
刊行年月2005.6
シリーズ名新風舎文庫


パワーアップ

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2020/05/04 08:01 UTC 版)

コンピュータゲームにおけるパワーアップ(Power Up)とは機能としてプレイヤーキャラクターに一時的な助力や新たな能力を与えるオブジェクトである[1] 。手に入れると永続的な効果かそうでない場合があるアイテムとは対照的である。触れて手に入れることが多いが『バブルボブル』のEXTENDバブルのように複数集めるとパワーアップすることもある。よく知られているパワーアップの例として『パックマン[2]の「パワーエサ」[3]、『スーパーマリオブラザーズ』の「スーパーキノコ」があり、後者はUGO Networksの「コンピュータゲームのパワーアップトップ11」で1位だった[4]


  1. ^ “The Next Generation 1996 Lexicon A to Z: Power-up”. Next Generation (Imagine Media) (15): 39. (March 1996). 
  2. ^ Pac-Man Power Pellet - The Top 11 Video Game Powerups - UGO.com”. Web.archive.org (2007年6月29日). 2012年6月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年5月28日閲覧。
  3. ^ a b Playing With Power: Great Ideas That Have Changed Gaming Forever from”. 1Up.com. 2016年5月24日閲覧。
  4. ^ a b c Super Mario Bros. Super Mushroom- The Top 11 Video Game Powerups | UGO.com”. Web.archive.org (2008年10月28日). 2008年10月28日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年5月28日閲覧。
  5. ^ Five Things We Learned From Pac-Man - Joystick Division - Videogame news, features and reviews”. Joystick Division (2011年1月25日). 2016年5月24日閲覧。
  6. ^ By Zergnet. “Gaming's most important evolutions | GamesRadar”. Gamesradar.com. 2016年5月24日閲覧。
  7. ^ Official Site for the stand-up comic, writer, presenter & actor”. Marcus Brigstocke. 2012年7月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2009年3月13日閲覧。 "If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music." [...] I suppose that because it is part (and has been for years) of a much larger routine about games, children, behaviour, parenting, negative influences, violence etc etc, it would be easier to drop from my set.
  8. ^ Cry of the Wulf. Your Spectrum. (August 1984). http://www.users.globalnet.co.uk/~jg27paw4/yr06/yr06_36.htm 2016年6月14日閲覧。. 
  9. ^ a b c d e f g h i j k l m “「無双」と「無敵」と「不死身」のゲーム的な違い。いい質問ですね──ルーツには名古屋撃ち、ファミコン神拳、そして池上彰が?”. 電ファミニコゲーマー (マレ). (2018年12月6日). https://news.denfaminicogamer.jp/kikakuthetower/181206a 2020年5月4日閲覧。 
  10. ^ Li, Chen; Oberlies, Nicholas H. (December 2005). “The most widely recognized mushroom: Chemistry of the genus Amanita”. Life Sciences 78 (5): 532–538. doi:10.1016/j.lfs.2005.09.003. PMID 16203016. http://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/N_Oberlies_Most_2005.pdf. "Idealized representations of this species permeate popular culture. A. muscaria can be found [...] as a major obstacle in video games (e.g., the Smurfs and Super Mario Bros., respectively)" 
  11. ^ Miyamoto Shrine: Shigeru Miyamoto's Home on The Web”. Web.archive.org (2012年2月25日). 2012年2月25日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年5月28日閲覧。
  12. ^ a b Gradius' Option - The Top 11 Video Game Powerups - UGO.com”. Web.archive.org (2007年6月29日). 2012年6月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年5月28日閲覧。
  13. ^ a b Adams, Roe R. (November 1990), “Westward Ho! (Toward Japan, That Is): An Overview of the Evolution of CRPGs on Dedicated Game Machines”, Computer Gaming World (76): pp. 83–84, "While America has been concentrating on yet another Wizardry, Ultima, or Might & Magic, each bigger and more complex than the one before it, the Japanese have slowly carved out a completely new niche in the realm of CRPG. The first CRPG entries were Rygar and Deadly Towers on the NES. These differed considerably from the "action adventure" games that had drawn quite a following on the machines beforehand. Action adventures were basically arcade games done in a fantasy setting such as Castlevania, Trojan, and Wizards & Warriors. The new CRPGs had some of the trappings of regular CRPGs. The character could get stronger over time and gain extras which were not merely a result of a short-term "Power-Up." There were specific items that could be acquired which boosted fighting or defense on a permanent basis. Primitive stores were introduced with the concept that a player could buy something to aid him on his journey." 
  14. ^ Super Mario Bros. 3's Leaf - The Top 11 Video Game Powerups - UGO.com”. Web.archive.org (2007年6月29日). 2012年6月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年5月28日閲覧。
  15. ^ a b Shamoon, Evan (2007年10月8日). “Call of Duty 4: Modern Warfare (XBOX 360): Impressions of guns, perks and multiplayer mode”. 1Up.com. 2012年7月9日時点のオリジナルよりアーカイブ。2011年9月13日閲覧。


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