じっけん‐けいざいがく【実験経済学】
実験経済学
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2024/06/01 14:59 UTC 版)
実験経済学(じっけんけいざいがく、英: experimental economics)とは、経済学的な問題に対して実験的な手法[1]による研究を行う分野である。 集められるデータは主に効果量の推定、理論の妥当性の検証、および市場メカニズムの解明等に使われる。 実験経済学においては通常、現実のインセンティブを再現するために、被験者には現金による動機付けが行われる。実験は、市場やその他の交換システムがなぜ機能するのかを理解する手掛かりとなるものである。
- ^ Including statistical, econometric, and computational. On the latter see Alvin E. Roth, 2002. "The Economist as Engineer: Game Theory, Experimentation, and Computation as Tools for Design Economics," Econometrica, 70(4), pp. 1341–1378 Archived 2004年4月14日, at the Wayback Machine..
- ^ • Vernon L. Smith, 2008a. "experimental methods in economics," The New Palgrave Dictionary of Economics, 2nd Edition, Abstract.
• _____, 2008b. "experimental economics," The New Palgrave Dictionary of Economics, 2nd Edition. Abstract.
• Relevant subcategories are found at the Journal of Economic Literature classification codes at JEL: C9. - ^ Chamberlin, Edward H., 1948. "An experimental imperfect market." Journal of Political Economy, Vol. 56, No. 2 (April), pp.95-108
- ^ ロス・M・ミラー著、川越敏司監訳、望月衛訳『実験経済学』日経BP社、2006年
- 1 実験経済学とは
- 2 実験経済学の概要
- 3 実験のトピック
- 4 学術雑誌
- 実験経済学のページへのリンク