品質評価法
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2018/03/10 02:28 UTC 版)
電子機器や通信機器などで扱う音は、大きく分けて電話などでの音声と、放送やオーディオ機器での音楽などのオーディオ信号とに分類できる。それぞれに対し国際標準化団体の国際電気通信連合(ITU)が以下のような主観品質評価法と客観品質評価法を勧告しており、音質の評価のために使われている。 主観品質評価法(音声)規格番号名称ITU-T P.800 Methods for subjective determination of transmission quality ITU-T P.830 Subjective performance assessment of telephone-band and wideband digital codecs 主観品質評価法(オーディオ)規格番号名称ITU-R BS.1284 General methods for the subjective assessment of sound quality ITU-R BS.1116-1 Methods for the subjective assessment of small impairments in audio system including multichannel sound systems ITU-R BS.1534(MUSHRA) Method for the subjective assessment of intermediate quality levels of coding systems (MUSHRA) 客観品質評価法(音声)規格番号名称ITU-T P.563 Single-ended method for objective speech quality assessment in narrow-band telephony applications (no-reference algorithm) ITU-T P.861(PSQM) Objective quality measurement of telephone-band (300-3400 Hz) speech codecs ITU-T P.862(PESQ) Perceptual evaluation of speech quality (PESQ), an objective method for end-to-end speech quality assessment of narrow-band telephone networks and speech codecs 客観品質評価法(オーディオ)規格番号名称ITU-R BS.1387-1(PEAQ) Method for objective measurements of perceived audio quality
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