南北輸送回廊
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2018/04/22 09:07 UTC 版)
南北輸送回廊(英語:International North–South Transport Corridor/INSTC)は、インドのムンバイとロシアのモスクワを船や鉄道、道路で結ぶ全長7200kmの複合輸送網である。 基本経路はインド⇔イラン⇔アゼルバイジャン⇔ロシアを結ぶ[1]。 経由する主要都市にはアストラハン、バクー、バンダレ・アッバース、テヘラン、バンダレ・アンザリー等が有る[2]。 試算では、従来の海路(インド⇔アラビア海⇔紅海⇔地中海⇔北海⇔バルト海)に比べ、費用が30%、時間が40%削減された[3]。 カザフスタンやトルクメニスタンを通る経路も議論されている。 インド、パキスタン、オマーン、イラン、トルクメニスタン、ウズベキスタン、カザフスタンが中央アジアとペルシャ湾を結ぶ複合一貫輸送のために締結したアシガバート合意とも連携している[4]。 この経路は2018年1月中旬に供用開始予定である[5]。
- ^ “Despite U.S. opposition, Iran to be transport hub for North-South Corridor”. The Hindu. (2015年5月31日) 2015年4月11日閲覧。
- ^ “Transport Corridor offers many opportunities for Indo-Russian trade”. Russia & India Report. (2012年11月29日) 2015年4月11日閲覧。
- ^ “Indian Delegation visit's Iran on International North South Transport Corridor Study for new potential routes to Russia and CIS destinations”. Daily Shipping Times. (2015年1月16日) 2015年7月15日閲覧。
- ^ The Hans India - India accedes to Ashgabat agreement
- ^ Chaudhury, Dipanjan Roy (2017年12月5日). “INSTC to be operationalised mid-Jan 2018; game changer for India's Eurasia policy”. The Economic Times 2017年12月5日閲覧。
- ^ Tembarai Krishnamachari, Rajesh. "Entente Tri-parti : Triangular Alliances Involving India", South Asia Analysis Group, Paper 829, Nov 2003.
- ^ a b “PM Modi Proposes Membership in International North South Transport Corridor for Turkmenistan”. Indian Express. (2015年7月11日) 2015年7月15日閲覧。
- ^ “About International North South Transport Corridor”. International North South Transport Corridor 2015年7月15日閲覧。
- ^ http://azertag.az/en/xeber/_039Construction_of_Rasht_Astara_railway_to_be_launched_this_year_039-1024897
- ^ a b c “India to Invest in Iran's Chabahar Port”. The Central Asia-Caucasus Analyst. (2014年11月26日) 2015年4月11日閲覧。
- ^ a b “Iran’s Chabahar port transforms its position”. The Jerusalem Post. (2014年5月1日) 2015年4月11日閲覧。
- ^ “Caspian rail corridor funds agreed”. Railwaygazette.com. 2010年2月23日閲覧。
- ^ Landlocked Central Asia gets shorter railway link to Persian Gulf
- ^ a b “North-South Transnational Corridor”. railway-technology.com. 2014年3月25日閲覧。
- ^ “Presidents open Kazakhstan to Turkmenistan rail link”. Railway Gazette International 2013年5月20日閲覧。
- ^ “Dubai-based Investment Company, Rasia, Awarded $3 Billion Railway and High Speed Road Projects in Armenia”. PR Newswire. (2013年1月24日) 2013年1月24日閲覧。
- ^ “Agreement signed on Armenia – Iran rail link”. International railway Journal. (2013年1月24日) 2013年10月8日閲覧。
- ^ “RZD can invest RUB 15 billion in development of Armenian Railway”. RZD Partner.com. (2013年9月7日) 2013年10月8日閲覧。
- ^ “Rasia Announces Achievement of Key Milestone for Southern Armenia Railway in Meeting with Armenian Prime Minister”. RZD Partner.com. (2013年9月15日) 2013年10月8日閲覧。
- ^ Armenia tries to attract private investors into construction of Armenia- Iran railway link
- ^ “North-South corridor to reduce cargo delivery period”. Azer News. (2016年1月13日) 2016年4月24日閲覧。
- ^ “Iran rud : The Great Canal of Persia” (英語). (2014年9月29日) 2017年7月7日閲覧。
- ^ “Iran's 'Suez Canal': Tehran Could Connect Caspian Sea and Persian Gulf”. Sputnik News. (2016年3月3日) 2016年4月8日閲覧。
- ^ “Russia & Iran negotiate canal from Caspian Sea to Persian Gulf”. Russia Today. (2016年4月8日) 2016年4月8日閲覧。
- ^ “イランと中国企業が鉄道建設契約を締結 「南北回廊」完成へ”. AFPBB. (2018年3月8日) 2018年4月22日閲覧。
- 1 南北輸送回廊とは
- 2 南北輸送回廊の概要
- 3 アスタラ港の開港
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