ソフトウェアプロトタイピング
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2023/12/12 01:51 UTC 版)
ソフトウェアプロトタイピング(英: Software Prototyping)とは、将来完成する予定のソフトウェアの不完全なモデル(プロトタイプ)を作成することおよびその過程を意味する。プロトタイプは完成品についてのイメージをユーザーに抱かせ、顧客がそのプログラムを評価することができる。これにはいくつかの利点がある。設計者や実装者はプロジェクトの初期段階でユーザーからフィードバックを得ることができる。顧客や契約者はそのソフトウェアがソフトウェア仕様に適合しているかどうかを比較検討できる。また、ソフトウェア開発者はプロジェクトの工数を正確に見積もることが可能となり、要求されている期限などが(人員や開発設備などに照らして)妥当かどうかを検討できる。プロトタイピングをどの程度完璧にすべきかやその製作技法に関しては、1970年代初期から議論を呼んでいる[1]。
- ^ Todd Grimm: The Human Condition: A Justification for Rapid Prototyping. Time Compression Technologies, vol. 3 no. 3. Accelerated Technologies, Inc. May 1998 . Page 1. [1]
- ^ a b c d e f g John Crinnion: Evolutionary Systems Development, a practical guide to the use of prototyping within a structured systems methodology. Plenum Press, New York, 1991. Page 17.
- ^ a b c S. P. Overmyer: Revolutionary vs. Evolutionary Rapid Prototyping: Balancing Software Productivity and HCI Design Concerns. Center of Excellence in Command, Control, Communications and Intelligence (C3I), George Mason University, 4400 University Drive, Fairfax, Virginia.
- ^ a b c Alan M. Davis: Operational Prototyping: A new Development Approach. IEEE Software, September 1992. Page 71.
- ^ a b Software Productivity Consortium: Evolutionary Rapid Development. SPC document SPC-97057-CMC, version 01.00.04, June 1997. Herndon, Va. Page 6.
- ^ Davis. Page 72-73. Citing: E. Bersoff and A. Davis, Impacts of Life Cycle Models of Software Configuration Management. Comm. ACM, Aug. 1991, pp. 104-118
- ^ a b C. Melissa Mcclendon, Larry Regot, Gerri Akers: The Analysis and Prototyping of Effective Graphical User Interfaces. October 1996. “アーカイブされたコピー”. 2000年5月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2004年10月22日閲覧。
- ^ Joseph E. Urban: Software Prototyping and Requirements Engineering. Rome Laboratory, Rome, NY.
- ^ Dynamic Systems Development Method Consortium. http://na.dsdm.org Archived 2006年2月9日, at the Wayback Machine.
- ^ Software Productivity Consortium: Evolutionary Rapid Development. SPC document SPC-97057-CMC, version 01.00.04, June 1997. Herndon, Va. PPS 10-13.
- ^ Paul W. Parry. Rapid Software Prototyping. Sheffield Hallam University, Sheffield, UK. [2]
- ^ a b c Dr. Ramon Acosta, Carla Burns, William Rzepka, and James Sidoran. Applying Rapid Prototyping Techniques in the Requirements Engineering Environment. IEEE, 1994. “アーカイブされたコピー”. 1999年4月21日時点のオリジナルよりアーカイブ。2004年10月22日閲覧。
- ^ Software Productivity Solutions, Incorporated. Advanced Requirements Engineering Workstation (AREW). 1996. “アーカイブされたコピー”. 2007年9月27日時点のオリジナルよりアーカイブ。2004年10月22日閲覧。
- ^ from GE Research and Development. http://www.crd.ge.com/esl/cgsp/fact_sheet/objorien/index.html
- 1 ソフトウェアプロトタイピングとは
- 2 ソフトウェアプロトタイピングの概要
- 3 概要
- 4 プロトタイピングの問題点
- 5 プロトタイピングに適したプロジェクト
- 6 参考文献
- ソフトウェアプロトタイピングのページへのリンク