ビザンティン哲学
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ビザンティン哲学(Byzantine philosophy)では特に8世紀から15世紀までの東ローマ帝国の哲学者・学者に特有な哲学的思想について述べる。ビザンティン哲学においてはキリスト教的世界観が支配的なのが特徴であるが、プラトン、アリストテレス、ネオプラトニズムに直接に由来する思想も併せ持っている。東ローマ帝国ではプラトン的形而上学はしばしば「ギリシアの神話」と呼ばれてキリスト教に悖るものと考えられ、知識人たちの間で異教哲学への関心が沸き起こると教会や修道士がそれに反対するということが何度も起こった[1]。
- ^ J・メイエンドルフ, p. 118
- ^ a b c Smart, p. 151-152
- ^ a b c d Phil Linos Benakis
- ^ J・メイエンドルフ, p. 167
- ^ ibid, p. 169
- ^ ibid, p. 170
- ^ ibid, p. 171
- ^ Rietbergen, p.101
- ^ Myriobiblos
- ^ Ierodiakonou, Katerina; Bydén, Börje (2018). Zalta, Edward N.. ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2018 ed.). Metaphysics Research Lab, Stanford University
- ^ Apokatastasis - In pre-Christian Stoic and Middle Platonic philosophy, this term referred to the universal restoration of the cosmos to the state in which it was first constituted by the divine mind or first principle. The great Christian theologian Origen of Alexandria used this term to denote the final restoration of all souls to God. According to Origen, all souls pre-existed with their Creator in a perfect, spiritual (non-material) state as "minds," but later fell away in order to pursue an existence independent of God. Since all souls were created absolutely free, God could not simply force them to return to Him (this was, according to Origen, due to God's boundless love and respect for His creatures). Instead, God created the material cosmos, and initiated history, for the purpose of guiding the wayward souls back to contemplation of His infinite mind, which is, according to Origen, the perfect state. This obviously excludes any concept of eternal damnation or hell. “アーカイブされたコピー”. 2006年6月20日時点のオリジナルよりアーカイブ。2006年6月20日閲覧。
- 1 ビザンティン哲学とは
- 2 ビザンティン哲学の概要
- 3 主要哲学者
- 4 議題と思想
- 5 参考文献
- 6 関連項目
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