クロード・カアン
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2024/06/09 13:21 UTC 版)
クロード・カーアン(フランス語: Claude Cahun, 1894年10月25日 – 1954年12月8日)は、フランスの芸術家、写真家、作家[1]。彼女の作品は個人的なものでありながら同時に政治的なメッセージも含まれ、旧来の社会的性役割観を突き崩すポテンシャルを持っている。
注釈
出典
- ^ a b “Claude Cahun – Chronology”. 2016年8月28日閲覧。
- ^ “Claude Cahun – Bibliography”. 2016年8月28日閲覧。
- ^ “Claude Cahun (Lucy Schwob) | Object:Photo | MoMA”. www.moma.org. 2019年9月21日閲覧。
- ^ a b Colvile, Georgiana M.M. (2005). “Self-Representation as Symposium: The Case of Claude Cahun”. Interfaces: Women, Autobiography, Image, Performance: 265 2016年3月5日閲覧。.
- ^ a b Doy, Gen (2007). Claude Cahun: A Sensual Politics of Photography. London/New York: I.B. Tauris. pp. xv-xvi. ISBN 9781845115517
- ^ Schirmer, Lothar (2001). Women Seeing Women, A Pictorial History of Women's Photography. NY: Norton. p. 208
- ^ Penelope Rosemont, Surrealist Women 1998, University of Texas Press
- ^ Katy Deepwell ' Uncanny Resemblances: Restaging Claude Cahun in 'Mise en Scene issue 1 Dec 1996 n.paradoxa: international feminist art journal online pp. 46–51
- ^ “David Bowie on DavidBowie.com” 2016年1月16日閲覧. "You could call her transgressive or you could call her a cross dressing Man Ray with surrealist tendencies. I find this work really quite mad, in the nicest way. Outside of France and now the UK she has not had the kind of recognition that, as a founding follower, friend and worker of the original surrealist movement, she surely deserves. Meret Oppenheim was not the only one with a short haircut. Nothing could better do this, I thought, than to show her photographs through the digital technology of the 21st century and in a setting that embraces the pastoral sanctuary of her last years."
- クロード・カアンのページへのリンク