ブラウンアウト
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2023/07/27 09:37 UTC 版)
ブラウンアウト(英: brownout、brown-out)とは、飛行中に空中に舞い上がった砂塵により生じる視程障害である[1]。ブラウンアウト状態においては、パイロットが地表面近くで航空機をコントロールする際に必要な補助目標(近傍の物体)の視認が困難になる[2]。 このことは、空間識失調状態に陥り、状況把握ができなくなって事故が発生する要因となる[3]。 パイロットたちに言わせれば、ブラウンアウト状態で着陸することは、一方の目をつぶって車を縦列駐車するようなものなのである。
- ^ (PDF) Special Investigation Report on Emergency Medical Services Operations. PB2006-917001. National Transportation Safety Board. (June 2001). NTSB/SIR-06/01 2007年6月26日閲覧. "Brown-out conditions connote in-flight visibility restrictions due to dust or sand in the air."
- ^ Key, David L. (1999-09-14) (PDF). Analysis Of Army Helicopter Pilot Error Mishap Data and The Implications For Handling Qualities 2007年6月23日閲覧。.
- ^ Stein, Vicki (2007年2月12日). “AFOSR News - National Helicopter Experts Gather to Discuss Aerodynamic Solutions for Brownout”. The Air Force Office of Scientific Research, AFRL. 2014年12月3日時点のオリジナルよりアーカイブ。2007年6月25日閲覧。
- ^ “STO: Solicitations - Sandblaster Program”. en:Defense Advanced Research Projects Agency. 2007年5月18日時点のオリジナルよりアーカイブ。2007年6月24日閲覧。
- ^ Colby, Lt. Col. Steve (2005年3月1日). “Military Spin”. Rotor & Wing (Access Intelligence, LLC) . "Brownouts have claimed more helicopters in recent military operations than all other threats combined."
- ^ “News in Brief / Kurzmeldungen”. Flug Revue (Germany) (Motor-Presse Stuttgart). (2007年3月18日). オリジナルの2007年7月7日時点におけるアーカイブ。
- ^ “Vertiflight Breaking News : Army Prepares Brownout Kit”. AHS International. (2004年7月). オリジナルの2007年9月28日時点におけるアーカイブ。 2007年6月28日閲覧. "The [multi-function display] replaces the standard horizontal situation indicator and shows the crew digital ground velocity, analog vertical velocity, digital and analog radar altimeter, and analog heading symbology."
- ^ Harvey, Gareth (2005年11月28日). “Super Chopper : Life-Saving Features: No More Brown-Outs”. Engineering Archives. Engineering Archives. National Geographic Channel. 2009年7月21日時点のオリジナルよりアーカイブ。2009年8月1日閲覧。 “To counteract this, the EH101’s ‘winged-tip’ rotor blades create what its pilots call the “donut effect” – a circular window of clear air inside the dust storm that allows them to see the ground as they come in to land.”
- ^ Lessard, Dr. Charles (2003年4月9日). “Desert sandstorms add dangers for pilots”. Texas A&M Engineering (en:Texas A&M University). オリジナルの2008年5月11日時点におけるアーカイブ。
- ^ Colby, Lt. Col. Steve (2005年7月1日). “Military Spin”. Rotor & Wing (Access Intelligence, LLC) . ""Pixie dust" is a strange phenomenon often encountered during night brownout landings."
- ^ Yon, Michael (2009年8月17日). “Kopp-Etchells Effect”. Michael Yon Online (Michael Yon Online) . "Sometimes the halos appear like distant galaxies."
- ^ Gant, Randall (2007年4月). “Owning the Aviation Edge : NVGPID: A Simple Device to Train Crucial Skills” (PDF). Army Aviation (en:United States Army): p. 22. オリジナルの2007年9月27日時点におけるアーカイブ。
- ^ Sabbagh, Leslie (2006年10月3日). “Flying Blind in Iraq: U.S. Helicopters Navigate Real Desert Storms”. Popular Mechanics
- ^ Curry, LTC Ian P. (January 2006). “Situational Awareness and Spatial Disorientation in the Fight” (PDF). FLIGHTfax (en:United States Army) 2007年6月23日閲覧。.[リンク切れ]
- ^ Liewer, Steve (2003年4月14日). “Desert landings rattle pilots' nerves”. Stars and Stripes, European edition
- ^ Goldfarb, Michael (2007年4月19日). “Nobody's First Choice : Another Air Force deal that doesn't pass the smell test”. en:The Weekly Standard
- ^ United Press International. “Rescue Helicopter has Brownout Problems”. オリジナルの2007年9月6日時点におけるアーカイブ。 . "Data compiled by POGO from government sources show the Chinook flew 7 percent of all U.S. Army helicopter flight hours between 2003 and 2005 but accounted for 30 percent of all brownout-related accidents."
- ^ en:United States Department of Defense (April 2002) (PDF). V-22 Program Status Report to Congress .
- ^ Wayne, Leslie (2007年4月14日). “Combat, With Limits, Looms for Hybrid Aircraft”. New York Times . "V-22 downdraft is so strong...that it can create “brownout” conditions...as a result, when rope ladders are used, the V-22 must hover at higher altitudes..."
- ^ Llinares, Rick (2006年11月11日). “Interview - Major Rob Freeland, VMMT-204 - Former Operations Officer and CH-46 pilot.”. Dash 2 Aviation Photography. 2007年6月23日閲覧。
- ^ “NTSB Accident Brief: LAX01LA283”. National Transportation Safety Board (2005年6月8日). 2007年6月26日閲覧。
- ^ “NTSB Accident Brief: LAX01LA304”. National Transportation Safety Board (2005年6月8日). 2007年6月26日閲覧。
- ^ “NTSB Accident Brief: LAX04LA285”. National Transportation Safety Board (2005年9月13日). 2007年6月26日閲覧。
- ^ “NTSB Accident Brief: SEA05CA173”. National Transportation Safety Board (2005年12月20日). 2007年6月26日閲覧。
- ^ Bahmanyar, Mir (2006). Shadow Warriors: a History of the Us Army Rangers. Reading: Osprey Publishing. pp. 184. ISBN 1-84603-142-7
- ^ “Officials Report on Chinook Incidents in Afghanistan”. wo Soldiers Killed; Special Forces Assault Taliban Sites (en:United States Department of Defense). (2001年10月20日)
- ^ “Dalbandin, Pakistan : 28°52'41.15"N 64°24'12.54"E”. Globalsecurity.org. 2007年6月28日閲覧。 “The search-and-rescue Black Hawk helicopter crashed into a sand dune near the perimeter of the airfield in Dalbandin.”
- ^ Wilbur, Ted (2004年9月1日). “Brownout.(Grampaw Pettibone)”. Naval Aviation News (Naval Aviation) 86 (6): p. 4
- ^ Chapman, Suzann (2003年2月). “Aerospace World”. AIR FORCE Magazine: pp. 24
- ^ “1968 USAF Serial Numbers” (2007年6月1日). 2007年8月8日時点のオリジナルよりアーカイブ。2007年6月25日閲覧。
- ^ Chilcote, Ryan (2003年3月29日). “On the Scene : First deep attack”. Cable News Network . "Right here on the flight line in crash landings, the helicopters landing in what are called brown-out conditions, meaning the dust on the desert floor rises up and engulfs the helicopter and it is very difficult for the pilot to see the ground in those conditions and very easy to mess up the landing."
- ^ Cordesman, Anthony (2003). The Iraq War. New York: Praeger. pp. 255. ISBN 0-275-98227-0
- ^ Skiba, Katherine M. (2003年4月7日). “U.S. helicopter crash-lands in Iraq, injuring pilots, crew”. Milwaukee Journal Sentinel . "Pilots have compared landing during brownouts to parallel parking a car with your eyes closed."
- ^ Doughty, Thomas (2004年6月22日). “Corrosion repairs using the radial bristle disc.(Air Wing Toolbox)”
- ^ “Officials Report on Chinook Incidents in Afghanistan”. American Forces Press Service (en:United States Department of Defense). (2005年7月28日)
- ^ “Touchdown Aviation - Royal Netherlands Air Force - 298 Squadron”. 2007年6月24日閲覧。 “D-105 was lost on the 27th of July and replaced by the D-104”
- 1 ブラウンアウトとは
- 2 ブラウンアウトの概要
- 3 事故事例(一部)
- 4 コンピュータでの用例
ブラウンアウト
- ブラウンアウトのページへのリンク