ソーシャル‐ブックマーク【social bookmark】
ソーシャルブックマーク
【英】SBM, Social Bookmarking, Social Bookmarking Service
ソーシャルブックマークとは、インターネット上で自分の好きなWebサイトのURLを登録し、公開するサービスのことでる。あるいは、そのようなサービスを提供しているWebサイトのことである。
ソーシャルブックマークは、Webブラウザに備わっているブックマーク(Internet Explorerでは「お気に入り」と呼ばれる)機能をWebに移行したものである。WebサイトのURLを登録保存しておくという機能は共通であるが、ブラウザのブックマークはローカルマシンでURLを保管し、ソーシャルブックマークはインターネット上のサーバーに情報を保管するという点で異なる。サーバーに保管することで、ソーシャルブックマークはインターネットに接続できるどのマシンからもアクセスが可能になる。また、ネットワーク上で公開し、共有することができるというメリットを持っている。
ソーシャルブックマークをサービスとして提供している代表的なWebサイトとしては、del.icio.us(デリシャス)がある。del.icio.usでは、ソーシャルブックマークにソーシャルタギングの要素を加えたことで、いわゆるフォークソノミーを実現した、Web 2.0の潮流のさきがけにもなった。
参照リンク
del.icio.us(デリシャス)
ソーシャルブックマーク
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2024/04/30 16:16 UTC 版)
ソーシャルブックマーク(social bookmark、SBM)は、インターネット上のサービスの一つで、オンラインブックマークサービスの発展形。自分のブックマークをネット上に公開し、不特定多数の人間と共有する事で、これらを有益な情報源とすることができる。
- ^ Golder, Scott; Huberman, Bernardo A. (2006), “Usage Patterns of Collaborative Tagging Systems”, Journal of Information Science 32 (2): 198-208, doi:10.1177/0165551506062337
- ^ Ben Lund, Tony Hammond, Martin Flack and Timo Hannay: Social Bookmarking Tools(II): A Case Study - Connotea In: D-Lib Magazine 11, Nr. 4, 2005
- ^ The Scout Report -- September 17, 1999
- ^ Extras - itList and Other Bookmark Managers by LaJean Humphries, January 17, 2000
- ^ "Livewire: Putting Your Bookmarks on the Web" by Michelle V. Rafter, December 8, 1999(Reuters)
- ^ "Net surfers can backtrack with Backflip", December 3, 1999, CNET News
- ^ "Web Services Offer Solutions to Bookmark Overload" by Julia Lawlor, July 13, 2000, New York Times
- ^ "New Web Service Offers Portable Bookmark Lists" by Ian Austen, November 11, 1999, New York Times
- ^ "Backflip Lets Web Users Store and Share Bookmarks" by Ian Austen, April 6, 2000, New York Times
- ^ "Someday, We'll All Backflip" by Andrew Goodman, May 23, 2000
- ^ "About Backflip"
- ^ "Getting it Right" by Ari Paparo, December 10, 2005
- ^ Mathes, A., Folksonomies - Cooperative Classification and Communication Through Shared Metadata. Computer Mediated Communication - LIS590CMC, Graduate School of Library and Information Science, University of Illinois Urbana-Champaign, December 2004.
- ^ Think Research Featured Concept: Fetch! by members of the Collaborative User Experience group at IBM Research
- ^ Heymann, Paul; Paul; Georgia, Koutrika; Hector, Garcia-Molina (12 February 2008). "Can Social Bookmarking Improve Web Search?". First ACM International Conference on Web Search and Data Mining. 2008年3月12日閲覧。
- ^ Rethlefsen, Melissa L. (9 2007). “Tags Help Make Libraries Del.icio.us”. Library Journal 2008年3月12日閲覧。.
- ^ a b Harry Halpin, Valentin Robu, Hana Shepherd The Complex Dynamics of Collaborative Tagging, Proceedings of the 16th International Conference on the World Wide Web(WWW'07), Banff, Canada, pp. 211-220, ACM Press, 2007.
- ^ Tony Hammond, Timo Hannay, Ben Lund and Joanna Scott. - Social Bookmarking Tools(I): A General Review In: D-Lib Magazine 11, Nr. 4, 2005
- ^ The Anti-Social Tagger - Detecting Spam in Social Bookmarking Systems by Beate Krause, Christoph Schmitz, Andreas Hotho, and Gerd Stumme. 2008
- 1 ソーシャルブックマークとは
- 2 ソーシャルブックマークの概要
- 3 欠点
- 4 原注
- ソーシャルブックマークのページへのリンク