リミックス文化とは? わかりやすく解説

Weblio 辞書 > 辞書・百科事典 > 百科事典 > リミックス文化の意味・解説 

リミックス文化

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2021/02/13 23:01 UTC 版)

リミックス文化 (リミックスぶんか、: Remix culture、または読み取り・書き込み文化〈read-write culture〉とも)は、既存の素材を組み合わせたり編集したりして新しい創造的な作品や製品を作成することにより、派生作品を許可および奨励する社会文化である[2] [3]。当初の段階から、リミックス文化は著作権者の作品を改善、変更、統合、またはリミックスする努力を許容している。人類の歴史を通じてすべての分野の芸術家にとっては一般的な慣行であるが[4] 、過去数十年間の独占的な著作権制限の増加は、法的な萎縮効果によりこの慣行をますます制限している[5]。これに反応して、人間の創造性にとって望ましい外縁のリミックスを検討しているハーバード大学教授ローレンス・レッシグは、リミックスの概念をデジタル時代に移行するために2000年代初期[6]から取り組んできた。2001年にレッシグはクリエイティブ・コモンズを設立した。知的財産権に現在適用されている排他的著作権制度によってリミックスが法的に妨害されているため、クリエイティブ・コモンズは再びリミックス文化を可能とするための道具として複数のライセンスを発表した。文化作品についてのリミックス文化は、それより以前のソフトウェア運動のためのフリーでオープンソースのソフトウェアと関連し、それに触発されている。


  1. ^ downloads on creativecommons.org "The building blocks icon used to represent “to remix” is derived from the FreeCulture.org logo."
  2. ^ Ben Murray (2015年3月22日). “Remixing Culture And Why The Art Of The Mash-Up Matters”. Crunch Network. 2019年9月11日閲覧。
  3. ^ Ferguson. “Everything Is A Remix”. 2011年5月1日閲覧。
  4. ^ Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “Most cultures around the world have evolved through the mixing and merging of different cultural expressions.”
  5. ^ Larry Lessig (2007年3月1日). “Larry Lessig says the law is strangling creativity”. TEDx. ted.com. 2016年2月26日閲覧。
  6. ^ School. “Lawrence Lessig | Harvard Law School” (英語). hls.harvard.edu. 2018年11月25日閲覧。
  7. ^ Larry Lessig (2007年3月1日). “Larry Lessig says the law is strangling creativity”. TEDx. ted.com. 2016年2月26日閲覧。
  8. ^ Larry Lessig (2007年3月1日). “Larry Lessig says the law is strangling creativity”. TEDx. ted.com. 2016年2月26日閲覧。
  9. ^ a b Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “Most cultures around the world have evolved through the mixing and merging of different cultural expressions.”
  10. ^ Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “In a further twist, widespread access to ever more sophisticated computers and other digital media over the past two decades has fostered the re-emergence of a “read-write” culture.”
  11. ^ The Coming War on General Computation at 28C3 by Cory Doctorow (2011-12-30)
  12. ^ Prosumption by pineight.com
  13. ^ deviantArt - Creative Commons” (2008年6月23日). 2016年7月19日閲覧。
  14. ^ Kirsner, Scott. "CinemaTech Filmmaker Q&A: Brett Gaylor of Open Source Cinema". on CinemaTech
  15. ^ Sinnott, Shane. "The Load-Down Archived 2007-06-30 at the Wayback Machine.", Montreal Mirror, 2007-03-29. Accessed 2008-06-30
  16. ^ Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “Canada is one of a few countries, if not the only one, to have introduced into its copyright law a new exception for non-commercial user-generated content. Article 29 of Canada’s Copyright Modernization Act (2012) states that there is no infringement if: (i) the use is done solely for non-commercial purpose; (ii) the original source is mentioned; (iii) the individual has reasonable ground to believe that he or she is not infringing copyright; and (iv) the remix does not have a “substantial adverse effect” on the exploitation of the existing work.”
  17. ^ Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “in 2013 a district court ruled that copyright owners do not have the right to simply take down content before undertaking a legal analysis to determine whether the remixed work could fall under fair use, a concept in US copyright law which permits limited use of copyrighted material without the need to obtain the right holder’s permission (US District Court, Stephanie Lenz v. Universal Music Corp., Universal Music Publishing Inc., and Universal Music Publishing Group, Case No. 5:07-cv-03783-JF, January 24, 2013).[...] Given the emergence of today’s “remix” culture, and the legal uncertainty surrounding remixes and mash-ups, the time would appear to be ripe for policy makers to take a new look at copyright law.”
  18. ^ Johnsen. “Good Copy, Bad Copy”. 2011年4月17日時点のオリジナルよりアーカイブ。2011年4月14日閲覧。
  19. ^ Is Sampling Always Copyright Infringement? by Tomasz Rychlicki and Adam Zieliński (November 2009)
  20. ^ Colbert. “The Colbert Report- Lawrence Lessig”. The Colbert Report. 2011年4月25日閲覧。
  21. ^ Rufus Pollock (2007年10月1日). “Optimal copyright over time: Technological change and the stock of works”. University of Cambridge. 2013年2月21日時点のオリジナルよりアーカイブ。2015年1月11日閲覧。 “The optimal level for copyright has been a matter for extensive debate over the last decade. Using a parsimonious theoretical model this paper contributes several new results of relevance to this debate. In particular we demonstrate that (a) optimal copyright is likely to fall as the production costs of 'originals' decline (for example as a result of digitization) (b) technological change which reduces costs of production may imply a decrease or a decrease in optimal levels of protection (this contrasts with a large number of commentators, particularly in the copyright industries, who have argued that such change necessitates increases in protection) (c) the optimal level of copyright will, in general, fall over time as the stock of work increases.”
  22. ^ Rufus Pollock (2009年6月15日). “Forever minus a day? Calculating optimal copyright term”. University of Cambridge. 2013年1月12日時点のオリジナルよりアーカイブ。2015年1月11日閲覧。 “The optimal term of copyright has been a matter for extensive debate over the last decade. Based on a novel approach we derive an explicit formula which characterises the optimal term as a function of a few key and, most importantly, empirically-estimable parameters. Using existing data on recordings and books we obtain a point estimate of around 15 years for optimal copyright term with a 99% confidence interval extending up to 38 years. This is substantially shorter than any current copyright term and implies that existing terms are too long.”
  23. ^ Keen, Andrew (May 16, 2006). Web 2.0; The second generation of the Internet has arrived. It's worse than you think. The Weekly Standard
  24. ^ Julian Sanchez (2010年4月1日). “Lawrence Lessig: Re-examining the remix (video)”. TEDxNYED. ted.com. 2016年2月27日閲覧。 “Time 7:14: "social remixes [...] for performing social realities"; 8:00 "copyright policies about [...] level of control permitted to be exercised over our social realities"
  25. ^ The Evolution of Remix Culture by Julian Sanchez (2010-02-05)
  26. ^ The Three Key Steps to Creativity: Copy, Transform, and Combine by Eric Ravenscraft on lifehacker.com (2014-10-04)
  27. ^ THOUGHTS ON REMIX CULTURE, COPYRIGHT, AND CREATIVITY by Melanie Picard (August 6, 2013)
  28. ^ THOUGHTS ON REMIX CULTURE, COPYRIGHT, AND CREATIVITY by Melanie Picard (August 6, 2013)
  29. ^ Ferguson. “Everything's A Remix”. Everything Is A Remix Part 1. 2011年5月2日閲覧。
  30. ^ The Three Key Steps to Creativity: Copy, Transform, and Combine by Eric Ravenscraft on lifehacker.com (2014-10-04)
  31. ^ Remix Without Romance Connecticut Law Review Vol.44 by THOMAS W. JOO (December 2011)
  32. ^ Remix Without Romance: What Free Culture Gets Wrong by Terry Hart (April 18, 2012)
  33. ^ Rostama (2015年6月1日). “Remix Culture and Amateur Creativity: A Copyright Dilemma”. WIPO. 2016年3月14日閲覧。 “in 2013 a district court ruled that copyright owners do not have the right to simply take down content before undertaking a legal analysis to determine whether the remixed work could fall under fair use, a concept in US copyright law which permits limited use of copyrighted material without the need to obtain the right holder’s permission (US District Court, Stephanie Lenz v. Universal Music Corp., Universal Music Publishing Inc., and Universal Music Publishing Group, Case No. 5:07-cv-03783-JF, January 24, 2013).[...] Given the emergence of today’s “remix” culture, and the legal uncertainty surrounding remixes and mash-ups, the time would appear to be ripe for policy makers to take a new look at copyright law.”


「リミックス文化」の続きの解説一覧



英和和英テキスト翻訳>> Weblio翻訳
英語⇒日本語日本語⇒英語
  

辞書ショートカット

すべての辞書の索引

「リミックス文化」の関連用語

リミックス文化のお隣キーワード
検索ランキング

   

英語⇒日本語
日本語⇒英語
   



リミックス文化のページの著作権
Weblio 辞書 情報提供元は 参加元一覧 にて確認できます。

   
ウィキペディアウィキペディア
All text is available under the terms of the GNU Free Documentation License.
この記事は、ウィキペディアのリミックス文化 (改訂履歴)の記事を複製、再配布したものにあたり、GNU Free Documentation Licenseというライセンスの下で提供されています。 Weblio辞書に掲載されているウィキペディアの記事も、全てGNU Free Documentation Licenseの元に提供されております。

©2024 GRAS Group, Inc.RSS