オブジェクティビズム
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オブジェクティビズム(英語: Objectivism)もしくは客観主義(きゃっかんしゅぎ)は、ロシア系アメリカ人作家アイン・ランドが創出した思想体系である[1]。オブジェクティビズムを支持する者をオブジェクティビスト(英語: Objectivist、客観主義者)と呼ぶ。
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- ^ 《意識の諸産物に関する諸概念の、特殊な下位カテゴリーの一つとして、〈方法〉の諸概念がある。方法の諸概念は、特定の諸目標を達成するために人間が編み出す、活動の体系的な諸経路を指す。ここで言う活動の経路は、達成する目標に応じて、(たとえば意識を使う方法のように)純粋に心理的な場合もあれば、(たとえば石油を掘削する方法のように)心理的活動と物理的活動の組み合わせである場合もある。
方法の諸概念は、活動の合目的経路の(他と区別される)特徴と、その活動の目的の(他と区別される)特徴を--それぞれの具体的な諸量(measurements)を無視しながら--認識することによって形成される。
たとえば、他のあらゆる「方法の概念」の基盤になる最も基本的な「方法の概念」は、〈論理〉である。論理の(他と区別される)特徴、すなわち「個体性を矛盾なく特定する技術」は、この活動(すなわち、個体性を正しく特定するために必要な意識の活動)の性質と、この活動の目的(すなわち、知識)の性質を、示してる。ここで、論理的推理のプロセスの長さ、複雑さ、あるいは具体的なステップや、論理の具体的な使用場面で生じる具体的な認識的問題は、無視されている。
方法の諸概念は、人間が持つ概念全体のかなりの部分を占めている。認識論は、知識を適切に獲得し立証する方法の発見を目的とする学問である。倫理学は、学問である。人生を適切に生きる方法の発見を目的とする学問である。医学は、病気を適切に治療する方法の発見を目的とする学問である。あらゆる応用科学(すなわち技術)は、方法の発見を目的とする学問である。》
(原文)"A special subcategory of concepts pertaining to the products of consciousness, is reserved for concepts of method. Concepts of method designate systematic courses of action devised by men for the purpose of achieving certain goals. The course of action may be purely psychological (such as a method of using one’s consciousness) or it may involve a combination of psychological and physical actions (such as a method of drilling for oil), according to the goal to be achieved.
Concepts of method are formed by retaining the distinguishing characteristics of the purposive course of action and of its goal, while omitting the particular measurements of both.
For instance, the fundamental concept of method, the one on which all the others depend, is logic. The distinguishing characteristic of logic (the art of non-contradictory identification) indicates the nature of the actions (actions of consciousness required to achieve a correct identification) and their goal (knowledge)—while omitting the length, complexity or specific steps of the process of logical inference, as well as the nature of the particular cognitive problem involved in any given instance of using logic.
Concepts of method represent a large part of man’s conceptual equipment. Epistemology is a science devoted to the discovery of the proper methods of acquiring and validating knowledge. Ethics is a science devoted to the discovery of the proper methods of living one’s life. Medicine is a science devoted to the discovery of the proper methods of curing disease. All the applied sciences (i.e., technology) are sciences devoted to the discovery of methods."Rand 1990, p. 36 - ^ Rand 1990, p. 5
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- ^ Rand 1990, p. 12。ランドの概念論についてさらに詳しくは、Kelley, David "A Theory of Abstraction"、"The Psychology of Abstraction"、Cognition and Brain Theory vol. vii, no. 3 and 4 (Summer/Fall 1984)、およびRasmussen, Douglas B., "Quine and Aristotelian Essentialism"、The New Scholasticism 58 (Summer, 1984)を参照
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- 1 オブジェクティビズムとは
- 2 オブジェクティビズムの概要
- 3 概要
- 4 知的影響
- 5 関連項目
- オブジェクティビズムのページへのリンク