書誌事項
- タイトル別名
-
- The narrow path to de-nationalisation of South Korean ‘colonial piece’ films : on the representation of ‘pro-Japanese collaboration’ in “Battleship Island”
- カンコク エイガ ノ 「 ショクミンチ モノ 」 ニ オケル ダツナショナリズム ノ アイロ : 『 グンカントウ 』 ノ 「 シンニチハ 」 ヒョウショウ オ メグッテ
この論文をさがす
抄録
This article examines the narrow path to de-nationalisation in South Korean films dealing with the Japanese colonial period since the 2000s that we call ‘colonial pieces’. Based on Ryu Seung-wan’s “Battleship Island” (Gunhamdo, 2017) situated during Korean mobilization under colonial rule, we argue that it is possible to clarify the style and strategy of visual representation used to replace the dichotomy of victimizers (Japan) and victims (Korea) in recent ‘colonial piece’ films. By focusing on the representation and its stylistic aspects of “Battleship Island” in relation to the empire of Japan through the periodical transition of political, social and cultural meaning, this article explores the way in which these films act on the process of reproducing colonial memories in Korean society and the historical issue between Japan and Korea, as a postcolonial problem of cultural and social politics.
収録刊行物
-
- 国際広報メディア・観光学ジャーナル
-
国際広報メディア・観光学ジャーナル 26 3-19, 2018-03-20
北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050282814001981056
-
- NII論文ID
- 120006425632
-
- NII書誌ID
- AA1224631X
-
- HANDLE
- 2115/68725
-
- NDL書誌ID
- 029049824
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN