印刷機 概要

印刷機

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2022/09/11 09:19 UTC 版)

概要

金細工職人ヨハネス・グーテンベルクは、既存の技術を印刷目的に適合させた独自の発明をすることで、1439年頃に活版印刷システムを開発した。 東アジアでの印刷は唐代以降に普及しており[3][4]、ヨーロッパでは14世紀までに既存のスクリュープレスに基づく木版印刷が一般的となった。

グーテンベルクの最も重要な技術革新は、手鋳込みされた金属製の印刷母型[注釈 1]の開発で、それにより可動式の活字を基本とする印刷機システムを製造した。彼の新たに考案したハンドモールド(活字鋳造用の小さな割り鋳型の道具)[6]は、精密かつ迅速な可動式金属活字の大量製作を可能にした。ヨーロッパではまだ可動式活字が知られていなかった。ヨーロッパでは、ハンドモールドと印刷機の2つの発明が一体となって、特に短期間の印刷稼働で書籍や文書を印刷するコストが大幅に削減された。

印刷機は数十年経たぬうちにヨーロッパ12カ国200以上の都市に普及した[7]。1500年までに、西ヨーロッパ全域で稼働している印刷機は既に2000万冊を超える量を生産していた[7]。16世紀には印刷機がさらに遠くに広がり、その生産量は10倍に増えて推定1億5000万-2億部数もの文書が刷られた[7]。印刷機の操業は印刷企業と同義語となり、新たな表現および情報伝達を行う印刷機を使ったメディアに「プレス」という名称が与えられた[8]

ルネサンス期のヨーロッパでは、可動式活字の印刷機械の到来がマスコミュニケーションの時代をもたらし、それは社会構造を恒久的に変容させた。 情報および(革命的な)アイデアの比較的垣根がない流通は国境を超えて、宗教改革では大衆を魅了し[注釈 2]、政治的権威および宗教的権威の力を脅かした。識字率の急上昇は教育と学習における学識エリートの独占を破り、新たな中流階級を強化した。 ヨーロッパ全域で、民族の文化的自己認識の増大が原始ナショナリズムの台頭をもたらし、ヨーロッパの各自国語の発達によってラテン語リンガ・フランカ(共通語)としての地位喪失が加速していった[10]。19世紀に、手動のグーテンベルク型印刷機を蒸気機関輪転機に置き換えたことで、産業規模での印刷が可能になった[11]


  1. ^ 活版印刷における金属活字は、まず金属をノミで削るなどで文字が凸型の「父型(punch)」を作成。次に父型を金属板にあててハンマーで打つことで文字が凹型になった「母型(matrix)」が作られ、母型に溶けた合金を入れて固めると金属活字が複製できる[5]。この「母型」がグーテンベルクの大発明とされる。
  2. ^ 歴史の定説として、マルティン・ルターによるカトリック教会の贖宥状批判(95か条の論題)がヨーロッパじゅうに知れ渡ったのには、活版印刷が大きく関わっている[9]
  3. ^ 捺染とは布に色模様を染めつけること。塗料と糊を混ぜたものを布地に直接刷り込んで、布地に模様を染色することを言う[16]
  4. ^ 日本では、ギャレー(galley)が訛って「ゲラ」と呼称される。いわゆるゲラ刷りもこの木枠名称に由来したもの。[37]
  5. ^ この道具はインクボールと呼ばれ、日本の画材で言うならタンポのこと。英語版en:Ink ballに写真が掲載されているので参照されたい。
  6. ^ 凸版印刷の手作業で、プラテンという圧盤を押し付ける前に用紙の上に重ねる、圧力を均等にするための、枠にピンと張った布や紙のこと。
  7. ^ インクを付けてはならない特定範囲を覆うためのマスキング用紙みたいなもの。
  8. ^ 本来は足の仕組みで、足指背屈によって内側縦アーチが拳上し、(歩行時に必要な)蹴り出しの推進力を生み出すというもの[40]。この文脈では、類似の機械的構造で台が蹴り出されるように動く装置のこと。
  9. ^ 手でレバーを水平に引くと、ねじで垂直方向の力が版面にかかるという仕掛けの印刷機。手引き印刷機とも[66]
  10. ^ 2017年まではKBAという社名だったが、創業200周年を機に創業者の名を冠した社名に変更した。日本の分社も、KBAジャパンから「Koenig & Bauer JP」となっている[67]
  1. ^ For example, in 1999, the A&E Network ranked Gutenberg no. 1 on their "People of the Millennium" countdown. In 1997, Time-Life magazine picked Gutenberg's invention as the most important of the second millennium Archived 10 March 2010 at the Wayback Machine.; the same did four prominent US journalists in their 1998 resume 1,000 Years, 1,000 People: Ranking The Men and Women Who Shaped The Millennium. The Johann Gutenberg entry of the Catholic Encyclopedia describes his invention as having made a practically unparalleled cultural impact in the Christian era.
  2. ^ McLuhan 1962; Eisenstein 1980; Febvre & Martin 1997; Man 2002
  3. ^ a b Tsien Tsuen-Hsuin; Joseph Needham (1985). Paper and Printing. Science and Civilisation in China. 5 part 1. Cambridge University Press. p. 158,201 
  4. ^ a b Briggs, Asa and Burke, Peter (2002) A Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet, Polity, Cambridge, pp.15-23, 61-73.
  5. ^ 父型 (punch) と母型 (matrix) 」インキュナブラ小辞典(国立国会図書館サイト内)、2019年5月2日閲覧。
  6. ^ "Johann Gutenberg",Aloneftis Andreas Printing & Publishing,2005. 2019年5月2日閲覧。ページ中央左の写真(大きな輪っかが映っている茶色い物体)がハンドモールド。
  7. ^ a b c d e f g Febvre, Lucien; Martin, Henri-Jean (1976): "The Coming of the Book: The Impact of Printing 1450-1800", London: New Left Books, quoted in: Anderson, Benedict: "Comunidades Imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo", Fondo de cultura económica, Mexico 1993, 978-968-16-3867-2, pp. 58f.
  8. ^ Weber 2006, p. 387:
    At the same time, then, as the printing press in the physical, technological sense was invented, 'the press' in the extended sense of the word also entered the historical stage. The phenomenon of publishing was born.
  9. ^ マルティン・ルターと宗教改革 - 「95か条の提題」から500周年」、ニュースダイジェスト、2017年2月17日。2019年5月5日閲覧。
  10. ^ Anderson, Benedict: "Comunidades Imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo", Fondo de cultura económica, Mexico 1993, 978-968-16-3867-2, pp.63-76
  11. ^ Gerhardt 1978, p. 217
  12. ^ Eisenstein 1980; Febvre & Martin 1997; Man 2002
  13. ^ Jones, Colin (1994-10-20). The Cambridge Illustrated History of France (1st ed.). Cambridge University Press. p. 133. ISBN 978-0-521-43294-8 
  14. ^ Wolf 1974, pp. 21–35
  15. ^ Onken 2009; White 1984, pp. 31f.; Schneider 2007, pp. 156–159
  16. ^ 捺染とは」コトバンク、百科事典マイペディアおよびデジタル大辞泉の解説より。2019年5月2日閲覧。
  17. ^ Schneider 2007, p. 158
  18. ^ Schulte 1939, p. 56
  19. ^ Wolf 1974, pp. 39f.
  20. ^ Wolf 1974, pp. 39–46
  21. ^ Germany: Brekle 1995, pp. 23–26; Brekle 1997, p. 62; Brekle 2005, p. 25; England: Lehmann-Haupt 1940, pp. 93–97; Brekle 1997, p. 62; Italy: Lipinsky 1986, pp. 75–80; Koch 1994, p. 213. Lipinsky surmises that this typographical technique was known in Constantinople from the 10th to 12th century and that the Venetians received it from there (p. 78).
  22. ^ Encyclopædia Britannica 2006: "Printing", retrieved 27 November 2006
  23. ^ Childress 2008, pp. 51–55
  24. ^ Childress 2008, pp. 51–55; Hellinga 2007, p. 208:
    Gutenberg's invention took full advantage of the degree of abstraction in representing language forms that was offered by the alphabet and by the Western forms of script that were current in the fifteenth century.
  25. ^ Roberts & Skeat 1983, pp. 24–30
  26. ^ Roberts & Skeat 1983, pp. 1, 38–67, 75:
    The most momentous development in the history of the book until the invention of printing was the replacement of the roll by the codex; this we may define as a collection of sheets of any material, folded double and fastened together at the back or spine, and usually protected by covers. (p. 1)
  27. ^ Roberts & Skeat 1983, pp. 45–53. Technically speaking, a scroll could be written on its back side, too, but the very few ancient specimen found indicate that this was never considered a viable option. (p. 46)
  28. ^ Burns 1996, p. 418
  29. ^ Thompson 1978, p. 169; Tsien 1985, p. 68-73; Lucas 2005, p. 28, fn. 70
  30. ^ Thompson 1978, p. 169; Burns 1996, pp. 414–417
  31. ^ Burns 1996, p. 417
  32. ^ Febvre & Martin 1997, pp. 41–44; Burns 1996, p. 419:
    In the West, the only inhibiting expense in the production of writings for an increasingly literate market was the manual labor of the scribe himself. With his mechanization by movable-type printing in the 1440s, the manufacture of paper, until then relatively confined, began to spread very widely. The Paper Revolution of the thirteenth century thus entered a new era.
  33. ^ Roberts & Skeat 1983, pp. 7f.:
    Despite all that has been said above, even the strongest supporters of papyrus would not deny that parchment of good quality is the finest writing material ever devised by man. It is immensely strong, remains flexible indefinitely under normal conditions, does not deteriorate with age, and possesses a smooth, even surface which is both pleasant to the eye and provides unlimited scope for the finest writing and illumination.
  34. ^ The ratio between paper and parchment copies is estimated at around 150 to 30 (Hanebutt-Benz 2000, pp. 158–189).
  35. ^ Childress 2008, p. 60
  36. ^ Wolf 1974, pp. 67f.:
    From old price tables it can be deduced that the capacity of a printing press around 1600, assuming a fifteen-hour workday, was between 3,200 and 3,600 impressions per day.
  37. ^ 校正刷りとは」コトバンク、ブリタニカ国際大百科事典 小項目事典の解説より。
  38. ^ Lyons 2011, p. 59
  39. ^ [1] RIND Survey (The Press Institute of India- Research Institute for Newspaper Development) June 2015, p14
  40. ^ 【運動連鎖】歩行時に見落としたくないウィンドラス機構による足部安定」臨床の学校、2017年2月17日。2019年5月2日閲覧。
  41. ^ Skeen, William (1872). Early Typography. Ceylon: Government Printer, Colombo. pp. 122 
  42. ^ a b c Meggs, Philip B. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, Inc. 1998. (pp 58-69) 0-471-29198-6
  43. ^ Mahnke 2009, p. 290
  44. ^ Kapr 1996, p. 172
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  46. ^ Buringh & van Zanden 2009, p. 417, table 2
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  50. ^ Needham 1965, p. 211:
    The outstanding difference between the two ends of the Old World was the absence of screw-presses from China, but this is only another manifestation of the fact that this basic mechanism was foreign to that culture.
    Widmann 1974, p. 34, fn. 14:
    In East Asia, both woodblock and movable type printing were manual reproduction techniques, that is hand printing.
    Duchesne 2006, p. 83; Man 2002, pp. 112?115:
    Chinese paper was suitable only for calligraphy or block-printing; there were no screw-based presses in the east, because they were not wine-drinkers, didn’t have olives, and used other means to dry their paper.
  51. ^ Issawi 1980, pp. 492
  52. ^ Duchesne 2006, p. 83
  53. ^ Weber 2006, pp. 387f.
  54. ^ The British Library Incunabula Short Title Catalogue gives 29,777 separate editions (not copies) as of 8 January 2008, which however includes some print items from the 16th century (retrieved 11 March 2010). According to Bettina Wagner: "Das Second-Life der Wiegendrucke. Die Inkunabelsammlung der Bayerischen Staatsbibliothek", in: Griebel, Rolf; Ceynowa, Klaus (eds.): "Information, Innovation, Inspiration. 450 Jahre Bayerische Staatsbibliothek", K G Saur, München 2008, 978-3-598-11772-5, pp. 207-224 (207f.), the Incunabula Short Title Catalogue lists 28,107 editions published before 1501.
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  63. ^ a b c Meggs, Philip B. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, Inc. 1998. (pp 130?133) 0-471-29198-6
  64. ^ Bolza 1967, p. 80
  65. ^ Bolza 1967, p. 88
  66. ^ 手引き印刷機 (hand press, Druckpresse)」インキュナブラ小辞典(国立国会図書館HP内)、2019年5月2日閲覧。
  67. ^ KBAジャパン、8月17日から社名を変更 創業200年を機に原点回帰の意味を込め Koenig & Bauer JP に」日本印刷新聞社、2018年07月30日。2019年5月2日閲覧。」
  68. ^ Meggs, Philip B. (1998). A History of Graphic Design (Third ed.). John Wiley & Sons, Inc.. p. 147. ISBN 978-0-471-29198-5 






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