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クエリ検索: "服部治則"
48件中 1-20の結果を表示しています
  • 米村 昭二
    社会学評論
    1980年 31 巻 3 号 88-92
    発行日: 1980/12/31
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
  • 東京都給与世帯と長野県農家世帯の機能数比較
    中原 順子
    家政学雑誌
    1974年 25 巻 3 号 236-241
    発行日: 1974/06/20
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
    家族機能には家族が社会の単位として社会に対して営む対外的機能と家族が家族の成員に果たす対内的機能という2方向性があり4), ここでの方法は多面的なまた同時的複合的な家族機能の客観的基準を求めて, 日常活動から対内的機能をみる方法を用いた.比較上既存データを用いたための種々の制約と, 東京給与世帯も予備テストの意味で2事例にとどめた事例研究のため, 以上述べてきたことが一般的性質とはいえないまでも多くの示唆が得られたと考える.
    1) 家族機能と家族構成, ファミリーサイグルとは密接な連関があり, 家族内機能数と家族労働力の関係はかなり密である.
    2 東京給与世帯では家族外依存度が高い.
    3) 農家世帯 (1953年) と東京給与世帯 (1969年) に共通する機能項目数の少ない機能群が時代, 地域, 家族の種類, 家族構成による変化の大きい機能群と考えると, 2方法を用いたがどちらもおよそ変化の大きい順に宗教活動 (以下活動省略), 家事 (生産面), 嗜好, 対配偶者, 経済 (生産機能), 家事 (サービス面), 対子, 社会, 保健, 経済 (消費機能), と並べることができた.
    4) 農家世帯で重要だった機能は家事 (生産面), 経済 (生産機能), 宗教, 東京給与世帯で重要な機能は特に嗜好, 対配偶者, 次に保健, 対子 (生殖・養育機能), 社会, 家事 (サービス面) と続く.
    5) 総家族機能数は農家拡大家族の方が東京給与世帯より大であるが, 労働力1人あたり平均担当機能数や妻の担当機能数, 重要度の高い機能群は東京給与世帯が最大である (労働力1人あたり平均担当機能数以外は農家核家族は最少).このように現代家族の機能縮小論からの予測とは逆のデータも多くでたが, 家族員の機能の時間密度についてみると確かに減少している.
    6) 東京給与世帯では妻担当型機能が圧倒的に多く, 機能の型に変化のみられた社会, 経済 (消費機能) 両活動とも夫担当型から妻担当型へ移行した.
  • 大野 啓
    日本民俗学
    2019年 300 巻 239-245
    発行日: 2019/11/30
    公開日: 2023/04/19
    ジャーナル フリー
  • 家族機能調査法
    中原 順子
    家政学雑誌
    1974年 25 巻 1 号 73-78
    発行日: 1974/02/20
    公開日: 2010/03/10
    ジャーナル フリー
    1. 同時的で複合的な家族機能の全体像を多面的, 分析的に一定のものさしで実証し, 機能数と機能量の測定が同時にでき, 職業分類表によるデータとの比較もでき, しかも調査のなるべくやりやすい, 家族機能の概念と密着し, 各機能もほぼ同じ比重でみられるものとして生活時間調査法を用い, どのような種類の機能を, それぞれの機能にどの位の時間をかけて果たしているかを測定し, 実際に調査を実施しながらの試行錯誤の結果家族機能基準表を測定基準とした本調査法を考案した.このような一般的, 客観的基準を設ける研究が積重ねられ, 多くの調査がなされることによって時代, 地域, 家族形態等による家族機能の客観的比較も可能になるといえる.
    2. 家族機能基準数は表のとおりの分布であるが, 現実には, これを各家族にあてはめたときにどういう分布となり, 時間面ではどうなるか, この二つのファクターを組み合わせたらどうなるか, そして時代比較をした場合に変化のない本来的機能は, 変化のある派生的機能は何かなどが問題となる.基準項目数の上からだけみると家事活動の項目数が最も多くなっているが, これは可能性のある活動を全て網羅しようと努めたからであり, またこのことは家事活動 (保護機能) がもっとも幅の広い機能であることも示している.
    3. 換金機能を自宅で行なつている場合, また自宅外で自家用生産を行なつている場合には換金機能と家事活動の線がはつきりしない点が問題となり, 農作物のように換金作物にも自家用にも用いるものを栽培するのに要する時間を量的に換金機能と家事活動に分配するのも正確にはできず, 総生産量の何%をだいたい自家用にまわすかで時間量をわけることになる.
  • 農作業慣行と土壤侵蝕
    千葉 徳爾
    地理学評論
    1953年 26 巻 5 号 207-212
    発行日: 1953/05/01
    公開日: 2008/12/24
    ジャーナル フリー
  • 小山 隆
    民族學研究
    1949年 14 巻 2 号 167-
    発行日: 1949年
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
  • --大和高原村落の社会学的研究--
    服部 治則
    社会学評論
    1986年 37 巻 3 号 383-384
    発行日: 1986/12/31
    公開日: 2009/11/11
    ジャーナル フリー
  • 大藤 時彦
    民族學研究
    1949年 14 巻 2 号 166-167
    発行日: 1949年
    公開日: 2018/03/27
    ジャーナル フリー
  • 近藤 成一
    史学雑誌
    2008年 117 巻 5 号 713-715
    発行日: 2008/05/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 中村 周作
    地理科学
    1999年 54 巻 4 号 280-296
    発行日: 1999/10/28
    公開日: 2017/04/20
    ジャーナル フリー
    The purpose of this research is to grasp the moving pattern of stall-keepers at fair markets and make it clear how they have come to be these stall-keepers. To sum up, the results are as follows: 1. Rihe Daikokuya, who sold china and porcelain, traveled mainly around (1) his local area, (2) Saitama Prefecture, (3) Niigata Prefecture, and (4) Tohoku District. As for the time of the year, he traveled around his local area in spring and autumn, in Saitama Prefecture in January to March, which is the most important period for his business, and, in summer, to Niigata Prefecture and to Tohoku District where it is rather cool even in Japan. 2. Tadaharu Kitazono, who sold bananas, traveled mainly around (1) Saga Prefecture, (2) Nagasaki Prefecture and (3) Fukuoka Prefecture. He sold mainly in spring and autumn, and as he travels by his own car now, he mostly goes and returns in a day. His traveling area has become smaller compared with the time he traveled by trains and buses. 3. How has Rihe Daikokuya come to be a stall-keepers? He was born in an area where the pottery industry flourished, and worked as an apprentice in a pottery. But he was not contented as he could not get much money nor make much progress in his art, which made him decide to change his work. He became a member of an organization of stall-keepers (This kind of organization is called Tekiya.) and became a stall-keeper who sells china and porcelain. 4. How have these Tekiya-stall-keepers been born? Some of them have become stall-keepers when they wanted to get a job, and others, after some experiences of several jobs, have become ones with their longing for freedom. Thus they become members of a Tekiya group and stand on their own feet. Anyway, stall-keepers are typical "traveling workers" and we may be aware that they are important in playing the part of the prime mover to enliven fair markets.
  • 前田 正治
    法制史研究
    1954年 1954 巻 4 号 256-260
    発行日: 1954/07/31
    公開日: 2009/11/16
    ジャーナル フリー
  • 武笠 朗
    史学雑誌
    2008年 117 巻 5 号 709-713
    発行日: 2008/05/20
    公開日: 2017/12/01
    ジャーナル フリー
  • 小川 敬, 桂 載作
    心身医学
    1977年 17 巻 3 号 172-176
    発行日: 1977/06/01
    公開日: 2017/08/01
    ジャーナル フリー
  • 一会員の考察
    田野崎 昭夫
    村落社会研究
    2002年 9 巻 1 号 1-9
    発行日: 2002年
    公開日: 2013/08/20
    ジャーナル フリー
       Congratulation! Golden jubilee of the Japanese Association for Rural Studies which was established in 1953. In a sense, it inherited the Association of Rural Sociology (Sonraku Shakaigakkai) established in 1931, and dissolved in 1938. The person who has done distinguished service to establish this Association was Professor Kizaemon Aruga.
       I attended the First Congress of Rural Studies as a regular member held in Tohoku University at Sendai. Distinguishing features of this Association are that members are specialists of rural studies from various disciplines, such as sociology, economics, jurisprudence, ethnology, historical science, and geography, and then, the congress of this Association is usually sojourn together over two days and nights in the same hotel accommodations.
  • 階層流動下で躍進する人物を手がかりとして
    福田 恵
    ソシオロジ
    2008年 53 巻 1 号 3-20,202
    発行日: 2008/05/31
    公開日: 2015/06/06
    ジャーナル フリー
     In recent years, the rethinking of social change in the mountainous areas of Japan has often been the subject of debate. But social relations in mountain villages require further discussion. In particular, very few attempts have been made to analyze “the dynamism of social relations,” changes in social stratification and the reformation of human relationships. The purpose of this paper is to clarify the dynamics of social relations through the agency of the individual by presenting a historical analysis of a village in Hyogo Prefecture. Since the beginning of the Meiji period, the village studied has undergone major changes in terms of its social stratification. Economically deprived households have longed for the emergence of successful people in the village and have depended on them in various ways. Families that experienced downward mobility have either left the village or remained behind and supported the activities of these successful individuals. These successful, enterprising men developed exterior networks, brokered new jobs and introduced new forms of culture to the village. Macroscopically, this process readied these mountainous areas for development by the government, the market economy and mass media. However, inhabitants saw this macroscopic change as a process in which a man of enterprise had put a new face on adverse circumstances. This historical study is significant as follows: first, it will be helpful to an understanding of human relations in contemporary mountainous areas. Secondly, no previous study has attempted to describe a mountain village in light of the dynamism of social relations through the agency of the individual. Further research on this dynamic would clarify the latent possibilities of social revival in a situation that is critical, and the social potency of the individual in mountainous areas.
  • 神奈川県の一村落についての研究
    曽我 猛
    法社会学
    1963年 1963 巻 14 号 129-155,164
    発行日: 1963/04/20
    公開日: 2009/04/03
    ジャーナル フリー
    This paper deals with fictions parenthood (a kind of ritual kinship) in a village in Kanagawa Prefecture, Japan. Various forms of fictions parenthood are found in Japan, which are divided roughly into two types. The one type in which the house of the fictious parent is superior to that of the fictious child in the social stratification of the village community, and in which the fictious relation ship functions as one of the means to reinforce the feudalistic master-servant domination between these two houses. The other is the type in which the status of the house both of the fictious parent and of the fictions child is equal and no domimination-subordination relationship is established between the two houses, except some kind of personal master-servant relationship between the fictious parent and child.
    These two types have heretofore been reported to be found in different villages, but in the village dealt with in the present research work, these two types are seen co-existing, which makes an outstanding characteristic of the community. The writer has tried to study specifically the way in which these two types of fictions parenthood co-exist in one village, the manner in which such fictions parenthood functions in relation to the hierarchical structure of the village community, and the situation in which the old custom of the fictious parenthood still lingers in spite of its more or less break after World War II.
  • 下村 信博, 加藤 益幹
    史学雑誌
    1983年 92 巻 5 号 660-665
    発行日: 1983/05/20
    公開日: 2017/11/29
    ジャーナル フリー
  • 農業経済研究の動向と展望 (6)
    河村 能夫
    農林業問題研究
    1986年 22 巻 1 号 1-11
    発行日: 1986/03/25
    公開日: 2011/09/05
    ジャーナル フリー
  • 有賀・喜多野論争の再把握
    武笠 俊一
    社会学評論
    1982年 32 巻 4 号 53-67
    発行日: 1982/03/31
    公開日: 2009/10/19
    ジャーナル フリー
    目本農村の村落構造をさぐる場合、「同族団」と「親方子方関係」は、いまなお軽視できない基本的な概念であろう。それは、ふるい形態がそのまま残っているわけではないにしても、依然村落生活に強い規定力をもっているからである。本稿では、いわゆる「有賀・喜多野論争」をとりあげて、「系譜関係」概念の理論的再検討を行い、あわせて同族団と親方子方関係の異同.重複の問題を再考したい。
  • 松村 敏
    史学雑誌
    1994年 103 巻 11 号 1980-1986
    発行日: 1994/11/20
    公開日: 2017/11/30
    ジャーナル フリー
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