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食文化を背景とした地域ブランドの形成と観光資源としての活用 : 札幌スープカレーを事例として

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/44106

Title: 食文化を背景とした地域ブランドの形成と観光資源としての活用 : 札幌スープカレーを事例として
Other Titles: Formation of regional brand in the background of Food Culture and use as tourist resources : A Case Study the Sapporo soup curry
Authors: 森田, 武志 Browse this author
Issue Date: 24-Sep-2010
Abstract: 本研究では、近年になり地域の内外で広く知られるようになり、観光資源としても注目されている札幌スープカレーという地域の食を事例として、次の点を明らかにすることを目的としている。1) 札幌スープカレーが地域内外に定着した背景を明らかにすること。事例を一つの確立した地域ブランドととらえ、ここに、企業ブランド論におけるブランドアイデンティティやブランドイメージ、コンテクストの共有といった視点を持ち込み、現象を分析すること。2)上記の事例分析を踏まえ、今後、他の地域の食文化を観光や地域の振興に活用する際に取りうる戦略の可能性を検討すること。研究の背景としては、近年、地域の食を観光や地域の振興に活用することに成功している事例が増えており、これらのB 級ご当地グルメに注目が集まっている。そして、このような取り組みは、地域ブランドの形成という形で論じられることが多いが、実際に先行する企業ブランドの理論や知見を通じて理論的な背景を明らかにしたものは少ないため、研究の蓄積が必要である。また、企業ブランドと地域ブランドの間には相違点も多いことが指摘されており、今後の地域ブランド論にとってはこの点を明らかにすることも重要であるという目的意識がある。よって、本論では、地域ブランドとして確立した事例として、札幌スープカレーを選び、企業ブランド論のコンテクストブランディングという枠組みから分析を行った。第1 章では、研究の背景と目的、本論の流れを整理した。第2 章では、文献による先行研究のレビューおよび仮説の提示を行った。第3 章では、スープカレーに関する事例調査を実施した。調査内容は大きく分けて2つあり、まず一つは、文献や新聞・雑誌等のメディア調査である。もう一つは地域内住民に対するアンケート調査および札幌スープカレーに関係する人々に対するインタビュー調査である。第4 章では、第1 章の先行研究および第3章で得られたデータをもとに、札幌スープカレーが地域内外に受け入れられるに至った過程を、ブランド論の枠組みで考察し、仮説の検証をおこなった。結論として、次の2つのことが明らかとなった。1つ目は、札幌スープカレーは、まず地域内でブランドイメージが共有され、それが地域ブランドのブランドアイデンティティとなり、地域外に受け入れられ評価されるようになっていることである。2つ目は、札幌スープカレーは、ブランドの推進主体や、歴史的な背景が無いにも関わらず、地域内でブランドイメージが共有されており、その背景には、札幌スープカレーが持つ豊富なコンテクストにより、地域内でのブランドコミュニケーションが活発に行われたという理由が存在することがわかった。
In the present study, it aims to assume the case food in the region of Sapporo soup curry that comes to be known widely in the inside and outside in the region in recent years, and paid attention to as tourist resources, and to clarify the following respect. 1) Clarify an established background to the inside and outside of the region of the Sapporo soup curry. Analyze it from the brand identity, the brand image in the corporate brand theory, and the aspect of sharing the context. 2) Examine the strategy that uses the food culture in other regions to go sightseeing and to promote the region from the above-mentioned result. As the background of the research, the case that has succeeded in the use in recent years of food in the region to go sightseeing and to promote the region increases, and attention has gathered in the food culture in these regions. And, such a approach is often discussed as a regional brand. However, because the previous work that clarifies a theoretical background through the theory of the corporate brand is a little, it is necessary to accumulate the research. Moreover, it is pointed out that there are a lot of difference points, too between a corporate brand and regional brand, and it is also important for the regional brand theory in the future to clarify these. Therefore, it did, the Sapporo soup curry was chosen as a case, and it analyzed it from the frame of context branding in the corporate brand in the present study. In Chapter 1, the background of the research and the flow of the purpose and the main discourse were arranged. In Chapter 2, the review of the previous work by the document and the hypothesis were presented. In Chapter 3, the case research into the soup curry was executed. There are roughly separately two survey content, and, first of all, one is the media researches into the document and the newspaper and the magazine, etc. Another is a questionnaire survey to the resident in the region,and it is an investigation of the interview to people who relate to the Sapporo soup curry. In Chapter 4,the process that the Sapporo soup curry accepted to the inside and outside of the region was considered with the frame of the brand theory based on the previous work in Chapter 1 and the data of Chapter 3, and the hypothesis was verified. In conclusion, it became clear as follows two. The first is for the brand image to have shared first of all in the region as for the Sapporo soup curry, and for it to become the brand identity of a regional brand, to be accepted outside the region, and to be evaluated. Secondarily, it doesn't have the subject to which the Sapporo soup curry promotes the brand, and The Sapporo soup curry doesn't have the historic backdrop. However, the brand image is shared in the region. As the reason, The Sapporo soup curry has abundant contexts, and the Sapporo soup curry that the brand communications in the region were actively done.
Conffering University: 北海道大学
Degree Level: 修士
Degree Discipline: 観光学
Type: theses (master)
URI: http://hdl.handle.net/2115/44106
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Submitter: 森田 武志

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