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2件中 1-2の結果を表示しています
  • 2019年11月メディア利用動向調査から
    河村 誠
    放送研究と調査
    2020年 70 巻 7 号 26-38
    発行日: 2020年
    公開日: 2021/04/16
    研究報告書・技術報告書 フリー
    本稿では、2019年11月に実施した「メディア利用動向調査」の結果を報告する。動画配信・SNSやネットニュースなどインターネットを利用したデジタルメディアの隆盛に加え、放送のインターネット同時配信の開始など、メディア環境の激変をユーザーはどう受け止め、どう利用しているのか?伝統的なマスメディアとネット系メディアに対する信頼性と利用率の関係は?結果からは、インターネット接続されたテレビが徐々に増え、そこでは動画配信の利用が多くなってきていること。ネットニュースと伝統的なマスメディアの信頼性が若い世代で肉薄していることなどが分かった。放送をはじめとした伝統的なマスメディアと、動画配信サービスなどのネット系メディアとの垣根が、ユーザーにとって、いよいよ低くなりつつあると筆者は考える。加えてインターネット同時配信の利用意向や4K8K放送の認知など、過去4年の調査結果を時系列で辿り、ユーザーの潮流を分析した。 さらに、新型コロナウイルスの感染拡大を受け、本稿を執筆している5月上旬現在、全国に緊急事態宣言が出されている。この状況に対して、各々の動画配信サービスも動き始めた。将来のメディアのあり方にも関わっていくであろうこうした取り組みについても概観した。
  • 佐々木 孝侍
    マス・コミュニケーション研究
    2012年 81 巻 163-180
    発行日: 2012/07/31
    公開日: 2017/10/06
    ジャーナル フリー
    In recent years, models on fashion magazines have become highly popular in Japan. Such popularity finds its explanation in the enthusiastic behavior of fans as can be noticed in big fashion events such as "Tokyo Girls Collection". This paper ethnographically describes the phenomenon of the behavior of models' fans. In order to understand their interpretation and feelings about fashion models, the author conducted a semi-structural survey asking eighteen women about their most favorite models in 2011. This paper also looks into how fashion magazines, the place of activity for models, are perceived by the fans. The participants' observation at girls' events has also been assessed. The findings of the research can be stated as follows. According to fans, fashion magazines constitute a source of information about models. In fact, the attention of fans goes straight to the features of the body, the face or to the hairstyle of models. The models' fans do not interact with each other as is usually the case. Fans are not really interested in the personality or the private life of models. The paper shows however that at girls' events, the fans are more attracted by the features of the body.
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