プラット・アンド・ホイットニー・カナダ PT6とは? わかりやすく解説

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プラット・アンド・ホイットニー・カナダ PT6

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2023/10/04 16:03 UTC 版)

プラット・アンド・ホイットニー・カナダ PT6英語:Pratt & Whitney Canada PT6)は航空機史上最も普及したターボプロップ航空用エンジンの一つで[1]プラット・アンド・ホイットニー・カナダ社によって製造される。PT6系列は複数の型式において平均故障間隔(Mean Time Between Failures, MTBF)が9,000時間を越える卓越した高信頼性で知られるため[2]、100を超える航空機での採用が行われている。


  1. ^ United Technologies History”. 2007年10月17日時点のオリジナルよりアーカイブ。2007年10月17日閲覧。
  2. ^ PT6A Model Specifications”. 2008年8月19日時点のオリジナルよりアーカイブ。2016年1月27日閲覧。
  3. ^ PT6 engine - The Legend”. PT6 Nation. Pratt & Whitney Canada. 2013年2月19日時点のオリジナルよりアーカイブ。2013年2月19日閲覧。
  4. ^ “Pratt's 'dirty dozen'”. Aviation Week and Space Technology: 42–43. 
  5. ^ Pratt & Whitney Canada's PT6 Turboprop Marks 40 Years of in-Flight Success”. プラット・アンド・ホイットニー・カナダ. CCN Newswire (2001年6月18日). 2013年10月5日時点のオリジナルよりアーカイブ。2001年6月18日閲覧。
  6. ^ a b c An Engine Ahead of Its Time”. PT6 Nation. プラット・アンド・ホイットニー・カナダ. 2007年10月17日閲覧。
  7. ^ Thomas A. Horne (December 2013). “The PT6 at”. AOPA Pilot: T-7. 
  8. ^ Pratt & Whitney PT6A-42 Turboprop”. Turbokart.com. 2016年1月27日閲覧。
  9. ^ Ilan Kroo and Juan Alonso. "Aircraft Design: Synthesis and Analysis, Propulsion Systems: Basic Concepts Archive" Stanford University School of Engineering, Department of Aeronautics and Astronautics. Quote: "When the bypass ratio is increased to 10-20 for very efficient low speed performance, the weight and wetted area of the fan shroud (inlet) become large, and at some point it makes sense to eliminate it altogether. The fan then becomes a propeller and the engine is called a turboprop. Turboprop engines provide efficient power from low speeds up to as high as M=0.8 with bypass ratios of 50-100."
  10. ^ Prof. Z. S. Spakovszky. "11.5 Trends in thermal and propulsive efficiency Archive" MIT turbines, 2002. Thermodynamics and Propulsion
  11. ^ Nag, P.K. "Basic And Applied Thermodynamics Archived 2015年4月19日, at the Wayback Machine." p550. Published by Tata McGraw-Hill Education. Quote: "If the cowl is removed from the fan the result is a turboprop engine. Turbofan and turboprop engines differ mainly in their bypass ratio 5 or 6 for turbofans and as high as 100 for turboprop."
  12. ^ "Turboprop Engine" グレン研究センター (NASA)
  13. ^ Philip Walsh, Paul Fletcher. "Gas Turbine Performance", page 36. John Wiley & Sons, 15 April 2008. Quote: "It has better fuel consumption than a turbojet or turbofan, due to a high propulsive efficiency.., achieving thrust by a high mass flow of air from the propeller at low jet velocity. Above 0.6 Mach number the turboprop in turn becomes uncompetitive, due mainly to higher weight and frontal area."
  14. ^ "DHC-2T Turbo Beaver" (Press release). Viking Air. 24 October 2018.
  15. ^ Taylor, John W.R. FRHistS. ARAeS (1962). Jane's All the World's Aircraft 1962-63. London: Sampson, Low, Marston & Co Ltd 


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