コンピュータミュージックとは? わかりやすく解説

Weblio 辞書 > 辞書・百科事典 > 百科事典 > コンピュータミュージックの意味・解説 

コンピュータ音楽

(コンピュータミュージック から転送)

出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』 (2023/04/28 08:12 UTC 版)

コンピュータ音楽(コンピュータおんがく、computer music、コンピュータ・ミュージック)とは、コンピュータ技術の音楽作曲演奏への応用であり、作曲家が新しい楽曲を製作するサポートとしてコンピュータを利用したり、作曲アルゴリズムによりコンピュータが独自に楽曲を製作したりすることを指す。演奏への応用については、電子音楽との境界は曖昧である[1]。コンピュータ音楽には、既存もしくは新規のソフトウェア技術の理論と応用が含まれ、また、音響生成デジタル信号処理サウンドデザイン、音の拡散、音響学電気工学音響心理学などの音楽の様々な側面が含まれる[2]。コンピュータ音楽の起源は、電子音楽の起源、すなわち、20世紀初頭の電子楽器による音楽の実践にまで遡ることができる[3]


  1. ^ コンピュータ音楽』 - コトバンク
  2. ^ Curtis Roads,The Computer Music Tutorial, Boston: MIT Press, Introduction
  3. ^ Andrew J. Nelson, The Sound of Innovation: Stanford and the Computer Music Revolution, Boston: MIT Press, Introduction
  4. ^ Algorhythmic Listening 1949–1962 Auditory Practices of Early Mainframe Computing”. AISB/IACAP World Congress 2012. 2017年11月7日時点のオリジナルよりアーカイブ。2017年10月18日閲覧。
  5. ^ Doornbusch, Paul (9 July 2017). “MuSA 2017 – Early Computer Music Experiments in Australia, England and the USA”. MuSA Conference. https://www.academia.edu/34234640 2017年10月18日閲覧。. 
  6. ^ Doornbusch, Paul (2017). “Early Computer Music Experiments in Australia and England”. Organised Sound (Cambridge University Press) 22 (2): 297–307 [11]. doi:10.1017/S1355771817000206. 
  7. ^ a b Fildes, Jonathan (2008年6月17日). “Oldest computer music unveiled”. BBC News Online. http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/7458479.stm 2008年6月18日閲覧。 
  8. ^ Doornbusch, Paul (March 2004). “Computer Sound Synthesis in 1951: The Music of CSIRAC”. Computer Music Journal 28 (1): 11–12. doi:10.1162/014892604322970616. 
  9. ^ Doornbusch, Paul. “The Music of CSIRAC”. Melbourne School of Engineering, Department of Computer Science and Software Engineering. 2012年1月18日時点のオリジナルよりアーカイブ。2022年10月2日閲覧。
  10. ^ First recording of computer-generated music – created by Alan Turing – restored”. The Guardian (2016年9月26日). 2017年8月28日閲覧。
  11. ^ Restoring the first recording of computer music – Sound and vision blog”. British Library (2016年9月13日). 2017年8月28日閲覧。
  12. ^ Bogdanov, Vladimir (2001). All Music Guide to Electronica: The Definitive Guide to Electronic Music. Backbeat Books. p. 320. ISBN 978-0-87930-628-1. https://archive.org/details/allmusicguidetoe00vlad 2013年12月4日閲覧。 
  13. ^ Lejaren Hiller and Leonard Isaacson, Experimental Music: Composition with an Electronic Computer (New York: McGraw-Hill, 1959; reprinted Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1979). ISBN 0-313-22158-8. [要ページ番号]
  14. ^ 大泉和文『コンピュータ・アートの創生: CTGの軌跡と思想 1966-1969』NTT出版、2015年、393頁。ISBN 978-4757103610 
  15. ^ a b c Shimazu, Takehito (1994). “The History of Electronic and Computer Music in Japan: Significant Composers and Their Works”. Leonardo Music Journal (MIT Press) 4: 102–106 [104]. doi:10.2307/1513190. JSTOR 1513190. https://www.scribd.com/doc/93116556/The-History-of-Electronic-and-Experimental-Music-in-Japan 2012年7月9日閲覧。. 
  16. ^ Cattermole, Tannith (2011年5月9日). “Farseeing inventor pioneered computer music”. Gizmag. 2022年10月2日閲覧。 “In 1957 the MUSIC program allowed an IBM 704 mainframe computer to play a 17-second composition by Mathews. Back then computers were ponderous, so synthesis would take an hour.”
  17. ^ Mathews, Max (1 November 1963). “The Digital Computer as a Musical Instrument”. Science 142 (3592): 553–557. Bibcode1963Sci...142..553M. doi:10.1126/science.142.3592.553. PMID 17738556. "The generation of sound signals requires very high sampling rates.... A high speed machine such as the I.B.M. 7090 ... can compute only about 5000 numbers per second ... when generating a reasonably complex sound." 
  18. ^ Pietro Grossi's Experience in Electronic and Computer Music by Giuditta Parolini” (2016年). 2022年10月2日閲覧。
  19. ^ Gaburo, Kenneth (Spring 1985). “The Deterioration of an Ideal, Ideally Deteriorized: Reflections on Pietro Grossi's 'Paganini AI Computer'”. Computer Music Journal 9 (1): 39–44. JSTOR 4617921. 
  20. ^ Music without Musicians but with Scientists Technicians and Computer Companies” (2017年). 2022年10月2日閲覧。
  21. ^ Giomi, Francesco (1995). “The Work of Italian Artist Pietro Grossi: From Early Electronic Music to Computer Art”. Leonardo 28 (1): 35–39. doi:10.2307/1576152. JSTOR 1576152. 
  22. ^ Dean, Roger T. (2009). The Oxford Handbook of Computer Music. Oxford University Press. p. 20. ISBN 978-0-19-533161-5 
  23. ^ a b Dean 2009, p. 1
  24. ^ Dean 2009, pp. 4–5: "... by the 90s ... digital sound manipulation (using MSP or many other platforms) became widespread, fluent and stable."
  25. ^ Doornbusch, Paul. "3: Early Hardware and Early Ideas in Computer Music: Their Development and Their Current Forms". In Dean (2009). doi:10.1093/oxfordhb/9780199792030.013.0003
  26. ^ Berg, Paul (1996). “Abstracting the future: The Search for Musical Constructs”. Computer Music Journal (MIT Press) 20 (3): 24–27 [11]. doi:10.2307/3680818. JSTOR 3680818. 
  27. ^ Tangian, Andranik (2003). “Constructing rhythmic canons”. Perspectives of New Music 41 (2): 64–92. http://repmus.ircam.fr/_media/mamux/papers/tangian-2003-pnmcanons.pdf 2021年1月16日閲覧。. 
  28. ^ Tangian, Andranik (2010). “Constructing rhythmic fugues (unpublished addendum to Constructing rhythmic canons)”. IRCAM, Seminaire MaMuX, 9 February 2002, Mosaïques et pavages dans la musique. http://repmus.ircam.fr/_media/mamux/saisons/saison01-2001-2002/tangian_2002-2003_einekleinemathmusik_1-2_with-articles.pdf 2021年1月16日閲覧。 
  29. ^ Tangian, Andranik (2002–2003). “Eine kleine Mathmusik I and II”. IRCAM, Seminaire MaMuX, 9 February 2002, Mosaïques et pavages dans la musique. http://repmus.ircam.fr/mamux/saisons/saison01-2001-2002/2002-02-09 2021年1月16日閲覧。 
  30. ^ Leach, Ben (2009年10月22日). “Emily Howell: the computer program that composes classical music”. The Daily Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/culture/music/music-news/6404737/Emily-Howell-the-computer-program-that-composes-classical-music.html 2017年10月6日閲覧。 
  31. ^ Cheng, Jacqui (2009年9月30日). “Virtual Composer Makes Beautiful Music and Stirs Controversy”. Ars Technica. 2022年10月2日閲覧。
  32. ^ Ball, Philip (2012年7月1日). “Iamus, classical music's computer composer, live from Malaga”. The Guardian. 2013年10月25日時点のオリジナルよりアーカイブ。2021年11月15日閲覧。
  33. ^ “Computer composer honours Turing's centenary”. New Scientist. (5 July 2012). https://www.newscientist.com/article/mg21528724.300-computer-composer-honours-turings-centenary.html. 
  34. ^ Mauricio Toro, Carlos Agon, Camilo Rueda, Gerard Assayag. "GELISP: A Framework to Represent Musical Constraint Satisfaction Problems and Search Strategies", Journal of Theoretical and Applied Information Technology 86, no. 2 (2016): 327–331.
  35. ^ Shlomo Dubnov, Gérard Assayag, Olivier Lartillot, Gill Bejerano, "Using Machine-Learning Methods for Musical Style Modeling", Computers, 36 (10), pp. 73–80, October 2003. doi:10.1109/MC.2003.1236474
  36. ^ Dubnov, S. (1999). "Stylistic randomness: About composing NTrope Suite." Organised Sound, 4(2), 87–92. doi:10.1017/S1355771899002046
  37. ^ Factor oracle: a new structure for pattern matching; Proceedings of SOFSEM'99; Theory and Practice of Informatics. Springer-Verlag, Berlin. (1999). pp. 291–306. ISBN 978-3-540-66694-3. https://books.google.com/books?id=JtMYxwzUL00C&q=Factor+oracle%3A+a+new+structure+for+pattern+matching&pg=PA295 2013年12月4日閲覧. "Lecture Notes in Computer Science 1725" 
  38. ^ "Using factor oracles for machine improvisation", G. Assayag, S. Dubnov, (September 2004) Soft Computing 8 (9), 604–610 doi:10.1007/s00500-004-0385-4
  39. ^ "Memex and composer duets: computer-aided composition using style mixing", S. Dubnov, G. Assayag, Open Music Composers Book 2, 53–66
  40. ^ G. Assayag, S. Dubnov, O. Delerue, "Guessing the Composer's Mind : Applying Universal Prediction to Musical Style", In Proceedings of International Computer Music Conference, Beijing, 1999.
  41. ^ Pachet, F., The Continuator: Musical Interaction with Style Archived 14 April 2012 at the Wayback Machine.. In ICMA, editor, Proceedings of ICMC, pages 211–218, Göteborg, Sweden, September 2002. ICMA.
  42. ^ Pachet, F. Playing with Virtual Musicians: the Continuator in practice Archived 14 April 2012 at the Wayback Machine.. IEEE MultiMedia,9(3):77–82 2002.
  43. ^ :: Continuator”. 2014年11月1日時点のオリジナルよりアーカイブ。2014年5月19日閲覧。
  44. ^ Collins, N.; McLean, A.; Rohrhuber, J.; Ward, A. (2004). “Live coding in laptop performance”. Organised Sound 8 (3): 321–330. doi:10.1017/S135577180300030X. 
  45. ^ Wang G. & Cook P. (2004) "On-the-fly Programming: Using Code as an Expressive Musical Instrument", In Proceedings of the 2004 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME) (New York: NIME, 2004).
  46. ^ Collins, Nick (2003). “Generative Music and Laptop Performance”. Contemporary Music Review 22 (4): 67–79. doi:10.1080/0749446032000156919. 


「コンピュータ音楽」の続きの解説一覧

「コンピュータミュージック」の例文・使い方・用例・文例

  • 彼女はコンピュータミュージックのことなら何でも知っている
Weblio日本語例文用例辞書はプログラムで機械的に例文を生成しているため、不適切な項目が含まれていることもあります。ご了承くださいませ。


英和和英テキスト翻訳>> Weblio翻訳
英語⇒日本語日本語⇒英語
  

辞書ショートカット

すべての辞書の索引

「コンピュータミュージック」の関連用語

コンピュータミュージックのお隣キーワード
検索ランキング

   

英語⇒日本語
日本語⇒英語
   



コンピュータミュージックのページの著作権
Weblio 辞書 情報提供元は 参加元一覧 にて確認できます。

   
ウィキペディアウィキペディア
All text is available under the terms of the GNU Free Documentation License.
この記事は、ウィキペディアのコンピュータ音楽 (改訂履歴)の記事を複製、再配布したものにあたり、GNU Free Documentation Licenseというライセンスの下で提供されています。 Weblio辞書に掲載されているウィキペディアの記事も、全てGNU Free Documentation Licenseの元に提供されております。
Tanaka Corpusのコンテンツは、特に明示されている場合を除いて、次のライセンスに従います:
 Creative Commons Attribution (CC-BY) 2.0 France.
この対訳データはCreative Commons Attribution 3.0 Unportedでライセンスされています。
浜島書店 Catch a Wave
Copyright © 1995-2024 Hamajima Shoten, Publishers. All rights reserved.
株式会社ベネッセコーポレーション株式会社ベネッセコーポレーション
Copyright © Benesse Holdings, Inc. All rights reserved.
研究社研究社
Copyright (c) 1995-2024 Kenkyusha Co., Ltd. All rights reserved.
日本語WordNet日本語WordNet
日本語ワードネット1.1版 (C) 情報通信研究機構, 2009-2010 License All rights reserved.
WordNet 3.0 Copyright 2006 by Princeton University. All rights reserved. License
日外アソシエーツ株式会社日外アソシエーツ株式会社
Copyright (C) 1994- Nichigai Associates, Inc., All rights reserved.
「斎藤和英大辞典」斎藤秀三郎著、日外アソシエーツ辞書編集部編
EDRDGEDRDG
This page uses the JMdict dictionary files. These files are the property of the Electronic Dictionary Research and Development Group, and are used in conformance with the Group's licence.

©2024 GRAS Group, Inc.RSS